
A közvetlen demokrácia elleni érvek,
cáfolata.
Általában
én, nem közvetlen demokráciáról, hanem közvetlen demokráciára épülő rendszerről
beszélek.
Ennek
részletezése előtt azonban nézzünk meg néhány ellenérvet.
Azért,
azért is, kell a közvetlen demokráciára épülő rendszer, mert a vezetés hajlamos
az elsilányulásra hatalmi függőségre, és ilyenkor gyakran, nem éppen a
népérdeknek megfelelően irányít, vezet.
Első
ellenérv:
Igen
ám csakhogy a közvetlen demokráciában is szükséges a döntéshozó nép
tájékozódása. Az elsilányult, hatalomfüggő vezetés pedig képes a tájékoztatást,
oktatást úgy eltorzítani, hogy végeredményben a nép önmaga ellen, tehát a
vezetők érdeke mellett dönt. Tehát, hiába veszi át a nép az irányítást, ha a
tájékoztatást továbbra is a vezetés uralja. Illetve a tájékoztató is egyfajta
vezető, őt is elkaphatja a hatalmi függőség.
A
másik ellenérv:
Sajnos
meg kell állapítani, hogy a nép, engem is beleértve, olyan, mint egy hatalmas,
bamba, lassan reagáló óriás.
Pl.
ezt mutatta, példázta, hogy milyen lassan jött rá a nép és milyen lassan
reagált a Fidesz rezsim népellenes kormányzására.
Márpedig
ez a lassú reagálás általában is rossz, de vannak helyzetek mikor kifejezetten,
gyors kapcsolás, gyors intézkedés szükséges akár országos szinten is.
Ezért kell beszélni: közvetlen demokráciára épülő rendszerről. Mely rendszer sok elemből, részből (törvényből,
intézményből) áll össze. A közvetlen demokrácia csak az egyik fontos, sőt vezérlő,
de nem kizárólagos eleme.
Konkrétabban,
például a tájékoztatásba, oktatásba is be lehet építeni olyan alkotmányos,
törvényi, intézményes szabályozási elemeket melyek garantálják a nép
részvételét, e területeken is, illetve lehetetlenné teszik az általános
manipulációt, lehetetlenné teszik, hogy a tájékoztatás a vezetés kezébe
kerüljön.
Másfelől
a nép okosítását, reagálásnak felgyorsítását is megoldaná rendszerszinten, pl.
alkotmányos, törvényi intézményes garanciákkal szabályozott demokratikus oktatás,
és tájékoztatás.
Harmad
felől, amikor országos szintű sürgősebb intézkedések szükségesek, amikor a
szavazásnál sokkal gyorsabb közvetlen (emberi, számítógépi) irányításnak kell
működésbe lépni, akkor is biztosítani lehet, kell, hogy ez ne forduljon a
népérdek ellenében. Ezt ugyancsak a rendszerszintű alkotmányos törvényi
intézményi elemek biztosíthatják.
(Mindehhez
hozzá kell tenni, nem túlszabályozásról lenne szó, hanem arról, hogy a vezetési
intézkedések, általában a történések, ne fordulhassanak a diktatúra irányába.)
Viszont
mindehhez kell egy alap, amely kimondja: közvetlen demokrácia van, nem pedig
képviseleti demokrácia. A nép nem a
választott képviselői által, hanem elsősorban közvetlenül gyakorolja a
hatalmat. Ugyanis eddig azért voltak ezek a alkotmányos, törvényi, intézményi
garanciák (diktatúra gátló fékek,
ellensúlyok) hiányosak, kijátszhatók, mert a képviseleti demokráciából ez
következik. Mert ennek a lényege, hogy képviselők, mint vezetők, főleg ha
kétharmaduk van, végső soron mindenben dönthetnek. Mondjuk úgy, ezek a fékek,
ellensúlyok csak lassítják, a diktatúra felé menetelést nem pedig meggátolják.
Ráadásul a játék része, hogy közben ezeket a fékeket, ellensúlyokat is
fokozatosan lebontják. Ezt szintén, szépen mutatja a Fidesz rezsim menetelése.
Szóval
azért is szükséges, a közvetlen demokráciára épülő rendszer, mert csak ezzel
lehet felváltani, a szükségszerűen rossz képviseleti demokráciát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése