2020. január 26., vasárnap
2019. december 23., hétfő
2019. november 15., péntek
Köpönyeg ideológiák.
Sokan megint baloldalra, jobboldalra, hasonlókra osztják fel a politikai
szereplőket, a politikai irányokat.
Az egyik oldal, azt mondja a másikra, mi vagyunk a jók, ti a rosszak, de ez
fordítva is igaz. De ez ostobaság.
Azt azért látni kell két alapvető történelmi irány van:
A demokrácia iránya (haladás), és a diktatúra iránya (hanyatlás), a köztes
állapot pedig a stagnálás.
Az irányt úgy kell érteni, hogy az adott kezdő irányhoz, adott
diktatúra-demokrácia szinthez, adott rendszerhez képest merre kanyarodik,
Illetve bizonyos elhajlási határon túl, már megállapítható az abszolút
diktatúra-demokrácia irány is. A diktatúra-demokrácia szinteket illetve azok
változásait objektív módon is lehet mérni, az más kérdés, hogy nem mérik.
A fidess egyértelműen a diktatúra irányába haladt, halad.
A jobboldal, baloldal, stb. meglehetősen ködös, alig mérhető dolgok.
A két alapvető irány felosztható további al - áramlásokra, al - irányokra.
Akkor mit kezdjünk olyan ideológiákkal, eszmékkel és azok követőivel, mint:
jobboldal, baloldal, konzervatív, liberális, szocialista, stb.?
Ezek általában kirakat-irányok, (köpönyeg irányok), jobb esetben a két fő
irány, al – irányai.
A vezetők nagyobb része főleg az eddigi rendszerekben diktatúra párti,
kisebb része demokrata párti, de közülük is többen, csak átsodródott
demokraták. Viszont egy vezető nem mondhatja; én biza diktatúra párti vagyok.
Ezért felvesz valamilyen álcázó köpönyeget: baloldali vagyok, vagy, jobboldali
vagyok, stb.. Néha, ritkán alkalmazkodni is próbál, ezekhez az egyébként
tisztázatlan eszmékhez, de csak néha, amikor nem sérti az érdekeit. A kevés
demokrata vezető, viszont alapvetően demokrata, csak ezen túl jobboldali, vagy
baloldali, - ekkor ezek az ideológiák, valóban,
al - irányok.
Az emberek egy része a vezetőkhöz hasonlóan vélekedik, más része csak, mint
a birka besorolódik egy nyájba, a harmadik részének pedig halvány fogalma sincs
minderről. A negyedik okos része pedig tudja, hogy a demokrácia irányt kell
nézni és nem ezt a „jobboldal, baloldal” marhaságot.
2019. november 13., szerda
Kiegészítés a közvetlen demokráciához.

A közvetlen demokrácia elleni érvek,
cáfolata.
Általában
én, nem közvetlen demokráciáról, hanem közvetlen demokráciára épülő rendszerről
beszélek.
Ennek
részletezése előtt azonban nézzünk meg néhány ellenérvet.
Azért,
azért is, kell a közvetlen demokráciára épülő rendszer, mert a vezetés hajlamos
az elsilányulásra hatalmi függőségre, és ilyenkor gyakran, nem éppen a
népérdeknek megfelelően irányít, vezet.
Első
ellenérv:
Igen
ám csakhogy a közvetlen demokráciában is szükséges a döntéshozó nép
tájékozódása. Az elsilányult, hatalomfüggő vezetés pedig képes a tájékoztatást,
oktatást úgy eltorzítani, hogy végeredményben a nép önmaga ellen, tehát a
vezetők érdeke mellett dönt. Tehát, hiába veszi át a nép az irányítást, ha a
tájékoztatást továbbra is a vezetés uralja. Illetve a tájékoztató is egyfajta
vezető, őt is elkaphatja a hatalmi függőség.
A
másik ellenérv:
Sajnos
meg kell állapítani, hogy a nép, engem is beleértve, olyan, mint egy hatalmas,
bamba, lassan reagáló óriás.
Pl.
ezt mutatta, példázta, hogy milyen lassan jött rá a nép és milyen lassan
reagált a Fidesz rezsim népellenes kormányzására.
Márpedig
ez a lassú reagálás általában is rossz, de vannak helyzetek mikor kifejezetten,
gyors kapcsolás, gyors intézkedés szükséges akár országos szinten is.
Ezért kell beszélni: közvetlen demokráciára épülő rendszerről. Mely rendszer sok elemből, részből (törvényből,
intézményből) áll össze. A közvetlen demokrácia csak az egyik fontos, sőt vezérlő,
de nem kizárólagos eleme.
Konkrétabban,
például a tájékoztatásba, oktatásba is be lehet építeni olyan alkotmányos,
törvényi, intézményes szabályozási elemeket melyek garantálják a nép
részvételét, e területeken is, illetve lehetetlenné teszik az általános
manipulációt, lehetetlenné teszik, hogy a tájékoztatás a vezetés kezébe
kerüljön.
Másfelől
a nép okosítását, reagálásnak felgyorsítását is megoldaná rendszerszinten, pl.
alkotmányos, törvényi intézményes garanciákkal szabályozott demokratikus oktatás,
és tájékoztatás.
Harmad
felől, amikor országos szintű sürgősebb intézkedések szükségesek, amikor a
szavazásnál sokkal gyorsabb közvetlen (emberi, számítógépi) irányításnak kell
működésbe lépni, akkor is biztosítani lehet, kell, hogy ez ne forduljon a
népérdek ellenében. Ezt ugyancsak a rendszerszintű alkotmányos törvényi
intézményi elemek biztosíthatják.
(Mindehhez
hozzá kell tenni, nem túlszabályozásról lenne szó, hanem arról, hogy a vezetési
intézkedések, általában a történések, ne fordulhassanak a diktatúra irányába.)
Viszont
mindehhez kell egy alap, amely kimondja: közvetlen demokrácia van, nem pedig
képviseleti demokrácia. A nép nem a
választott képviselői által, hanem elsősorban közvetlenül gyakorolja a
hatalmat. Ugyanis eddig azért voltak ezek a alkotmányos, törvényi, intézményi
garanciák (diktatúra gátló fékek,
ellensúlyok) hiányosak, kijátszhatók, mert a képviseleti demokráciából ez
következik. Mert ennek a lényege, hogy képviselők, mint vezetők, főleg ha
kétharmaduk van, végső soron mindenben dönthetnek. Mondjuk úgy, ezek a fékek,
ellensúlyok csak lassítják, a diktatúra felé menetelést nem pedig meggátolják.
Ráadásul a játék része, hogy közben ezeket a fékeket, ellensúlyokat is
fokozatosan lebontják. Ezt szintén, szépen mutatja a Fidesz rezsim menetelése.
Szóval
azért is szükséges, a közvetlen demokráciára épülő rendszer, mert csak ezzel
lehet felváltani, a szükségszerűen rossz képviseleti demokráciát.
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)