2021. április 8., csütörtök
Nem vagyok hajlandó félni
Az igazi rémek
Nem vers csak kifakadás
Félj már, féljél már
mert jön a vírus, lekaszál.
Vannak akik ércesen szólnak rám:
Borzalmas halállal jár a járvány,
ha nem félsz, nem is vagy jó polgár.
Van aki sopánkodva szól:
Sajnos újra, mindig szárnyal, tudjuk jól.
Lenézően szólnak mások:
Ha nem félsz, akkor te az ufókat várod,
a földet pedig laposnak hiszed,
te ostoba áltudós, te futóbolond,
nem lehet önálló véleményed.
Vannak a kétes covid hősök:
Borzalmas volt, de lelkem erős,
testem gyógyult, életem már derűs.
Vannak a tudományosok,
a százalékokat tévesen sorolók.
És vannak a pletykálgató okosok:
Hallottad, tegnap meghalt egy pap.
Vannak azért keményebb hangok:
„Nem félsz” – hiszen ez már rémhír,
mert ennek üzenete:
NEM KELL FÉLNI
ez ostoba galádság, börtönbe vele.
Naponta egész sereg fülembe
huhog, riog kiabál
Reszkess, félj, jön a covid
rém, és lekaszál, lekaszál.
Nyilván bennem van a hiba, de
nem tehetek róla,
az ilyen rém, rám nem hat,
engem más szörny nyomaszt.
Félek a félelemtől, és attól
is, ha gyerekem, unokám fél,
mert reszketni nem jó, és fél
ember lesz, aki fél.
Én is siratom a szenvedőket, a
halottakat,
és sajnálom az értük
feszítetten dolgozókat,
de ez nem félelem, ez
sajnálat.
Félek viszont a hazugságtól,
az igazságtalanság fiától.
Félek, hogy az észt, a jóságot
elsöpri a torzítás áradat.
A félelemkeltés és a
védekezés, egymással ellentét,
Eger várát talán megvédte
volna egy gyáva nép s had?
Félek, hogy az uraságok
selyempapírba csomagolt,
hamis, bűzős böfögése, mindent
elsöpör,
kedves múltat, szebb jövőt,
előretör, zúz és tör.
Félek, újra ugráló makogó
majmok leszünk,
majd elfáradva, a sötét
barlangok mélyére bújva,
nem a tűzbe, de képernyőre
bámulva,
üres elmével imádjuk
koronavírus istenünk.
Azért sértődünk, ütünk, amiért nem kéne,
és amiért kellene, arra csak legyintünk,
ez is nyomasztó gondolat.
Félek, hogy a jövőben nem a
vírus fog tombolni,
és talán eddig sem az tombolt,
hanem az emberi fondorlat
rombolt.
Félek, hogy béklyó, korcs
félelmünkért kinevetnek
a bölcs istenek, s a gonosz szellemek,
és azon hús-vér emberek, akik
saját hasznukra,
fineszesen, nem eszesen jól
átvertek,
senki nem kegyelmez, vesszen
az ostoba,
hallom, már nevetnek.
Az aránytalanság, mely egyben
ostobaság,
ami leginkább keserű rettegést
okoz számomra,
mert ezek az apró manók
mindenhol elbújva,
babonázva, fülünkbe
súgva-búgva,
láthatatlanul torzítják
lelkünk, ténykedésünk,
míg végül makacs önző
pusztítók leszünk.
De persze sok mástól is félek,
félek a nyomortól, erőszaktól,
háborútól,
ha azt az ember fölöslegesen
okozza,
amit gyakran bekattanva tesz,
tudjuk jól.
Az ártatlan gyönyörű
természetet is eltapossa,
mértéktelen önzése mindent
pusztít, felhabzsol,
és mindezek, mint torz
sárkányok,
hatalmas rémek, megszületnek,
kinőnek
a manipulált
hazugságáradatból.
És hát a betegségtől, haláltól
is félek, persze.
Aha - ront rám, most minden
riogató:
Bevallottad, a covid a
betegségek teteje.
Nem, nem - kedves fülembe
huhogó,
nem tűröm h, most is, itt is,
azt hazudd
nincs a covidnál testet jobban romboló.
A covidnál
sajnos sok súlyosabb van,
életet pusztító,
problémák, bajok, betegségek,
melyek éppen a covid isten
imádata
miatt kerülnek sötét, poros
lomtárba,
s gyűlnek a szőnyeg alá sepert
szemetek,
amíg egy hatalmas robbanás, ki
nem veri a szemetek,
a szemünk, mert ebben mindenki
sértve lesz.
Nem is tudom, mit mondjak
köröttem rémálmok sokasodnak.
Nehéz szívvel élek,
amíg fikarcnyit remélek,
gyáva vagyok, mint szülő
országom,
mely most már mostohám lett,
magam helyét alig találom.
2021. február 6., szombat
A világra nyíló ablak
A világra nyíló ablak
nagyobbrészt benned van.
Egyes ókori filozófusok
szerint (az elmélet lényegét mondom a saját szavaimmal), az ember be van zárva
egy szuterénlakásba, - az ablakából rálát a világ kis darabjára, - az éppen ott
történő dolgok egy részét, pl. az elmenő lábakat látja. Persze az ember, nem
tudja, h. ő egy szuterénlakás fogja, azt
hiszi h. sok mindent lát, és képes a világ felépítésére, történéseire
következtetni. És következtet is, közben el is hiszi, ilyen a világ.
Mindehhez hozzáteszem:
A mai ember annyiban tér el az
ókoritól, hogy egy kicsit nagyobb az ablaka, mert van távcső, van mikroszkóp,
vannak azért igaz ismeretek, és az információk is özönlenek. De nem sokkal
nagyobb, ugyanis az ablak nagyságát elsősorban az ember érzékelésének és
gondolkodásának korlátai határozzák meg. Viszont a mai ember azt hiszi neki
hatalmas az ablaka, mindent lát, ezért felületesen figyelmetlenül, érzelmei
által szelektálva nézi a világ azon
darabkáját, ami az ablakán beszűrődik. Nemcsak a megfigyelése lesz felületes,
de következtetése is, (gondolkodni is restebb), így végső soron, a mai ember
torzabban és hiányosabban látja a világot, mint például az ókori ember.
Ja és még egy: ráadásul
manapság a szuterénlakásban élő emberek is többet (legalábbis szándékosan,
többet), hazudoznak egymásnak.
Új magyar népmese
ÚJ magyar népmese
Volt egyszer egy szegény
ország, abban élt egy szegény kondáslegény. A szegény kondáslegény addig
ügyeskedett, míg belőle lett a potrohos király.
Ennek a potrohos királynak
volt egy olyan természete és egy olyan tehetsége, h. egyszerre volt szimpatikus a félig birkáknak,
a félig poloskáknak, a félig sakáloknak.
Mert azt még nem mondtam, h. ebben a mesebeli országban nemcsak emberek
és állatok éltek, hanem félig birkák, félig poloskák, félig sakálok is. Ezt úgy
kell elképzelni, hogyha jó király uralkodott, akkor ezekkel a fura lényekkel
nem volt sok baj, emberien viselkedtek, és úgy elvoltak,- nem lapítottak, csak
csendben voltak, szóval nem villogtak. Viszont amikor rossz király került
hatalomra akkor biza felélénkültek, képletesen, „kibotorkáltak az akolból,
előmásztak a kövek alól, kijöttek a
barlangból és bégettek, zizegtek, ordítottak”. Mert, ahogy előjöttek, az állati
énjük is előjött. Átvedlettek birkává, poloskává, sakállá, legalábbis lelkileg,
de azért álcázták magukat, még maguk előtt is. Átalakultak, érezték h. a
királyuknak mindez tetszik, ezért annak
ellenére, h mindenkit utáltak, a királyukat imádták.
Sok ember ebben az országban
azt gondolta, mondta: ezek nem birkák, poloskák, sakálok, csak megtévesztett,
tájékozatlan emberek. De akkor egy bölcs öreg ezt mondta: Nincs sokmillió gyengeelméjű, ebben a kis
országban. Aki tíz év alatt több ezer gazemberséget nem vesz észre, vagy
elfordul, mentséget keres, az nem akarja észrevenni. És azért nem akarja, mert
végső soron az elkövetőt, és a gazemberségét is szimpatikusnak tartja. Ezért
ők, biza a lelkük mélyén birkák, poloskák, sakálok, hiába álcázzák magukat,
akár saját maguk előtt is.
Ráadásul ennek a potrohos
királynak, volt egy olyan tehetsége, úgy is viselkedett (igaz a birka, poloska,
sakál machinátorok is segítették), hogy
mind a három fajtának szimpatikus volt. Mert eddig általában a rossz királyok
vagy csak a birkáknak, vagy csak a poloskáknak, vagy csak a sakáloknak voltak
szimpatikusak, így ezek a fajták előbb-utóbb összevesztek, és a hatalom is
megbukott.
De a potrohos királyt, ahogy
mondtam, mindhárom fajta, a királyának tartotta, oly annyira, h. az eredendő, egymás iránti utálatuk ellenére is
szövetkeztek. De mivel valakit bántaniuk kellett, hát az emberek itták meg
ennek a szövetségnek a keserű fekete levét. A potrohos király pedig
természetesen továbbra is dölyfösen ült a trónján, és élvezte, hogy a birkák, a
poloskák és a sakálok hunyászkodva sündörögnek a palotájában, és hízelegnek
neki.
Itt a vége fuss el véle, ha
nem hiszed, járj utána.